Ποιοι παράγοντες θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τις προβλέψεις του προϋπολογισμού 2025
Στον προϋπολογισμό, που κατατέθηκε αναμένεται ανάπτυξη 2,3% στην ελληνική οικονομία και μείωση του δημόσιου χρέους κατά 6,5 ποσοστιαίες μονάδες.
Ο προϋπολογισμός του 2025, που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή, περιλαμβάνει μέτρα για τη μείωση φόρων και την αύξηση των εισοδημάτων ύψους 1,1 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, προβλέπει ότι η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί κατά 2,3% και ότι το πρωτογενές πλεόνασμα, δηλαδή το πλεόνασμα πριν την πληρωμή τόκων, θα φτάσει στο 2,5% του ΑΕΠ. Το δημόσιο χρέος αναμένεται να μειωθεί κατά 6,5 ποσοστιαίες μονάδες, δηλαδή να είναι μικρότερο ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2025 συγκριτικά με το 2024.
Ωστόσο, ο προϋπολογισμός σημειώνει ότι υπάρχουν παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά αυτές τις προβλέψεις. Οι κύριοι κίνδυνοι σχετίζονται με διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή, οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν τις τιμές της ενέργειας και τη διεθνή οικονομική σταθερότητα. Επιπλέον, υπάρχουν ανησυχίες για τον ρυθμό με τον οποίο θα μειωθεί ο πληθωρισμός και για την πολιτική που θα ακολουθήσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Άλλες αβεβαιότητες σχετίζονται με τις δημοσιονομικές πολιτικές μεγάλων οικονομιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις εμπορικές εντάσεις σε διεθνές επίπεδο.
Μία ανάλυση του προϋπολογισμού εξετάζει τι θα συμβεί αν η ανάπτυξη είναι χαμηλότερη από την προβλεπόμενη. Αν το ΑΕΠ το 2025 αυξηθεί με ρυθμό χαμηλότερο κατά 0,5% από την πρόβλεψη, αυτό θα οδηγήσει σε χειρότερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Συγκεκριμένα, το συνολικό πλεόνασμα θα μειωθεί από το αναμενόμενο +2,4% στο +2,2%, κάτι που θα επιβαρύνει τα δημόσια οικονομικά κατά 610 εκατομμύρια ευρώ.
Ο προϋπολογισμός κάνει επίσης αναφορά στις «ενδεχόμενες υποχρεώσεις», δηλαδή σε οικονομικές υποχρεώσεις που μπορεί να προκύψουν στο μέλλον, όπως κρατικές εγγυήσεις για δάνεια και υποχρεώσεις από συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Αυτές οι υποχρεώσεις υπολογίζονται με ειδικούς τρόπους για να δείξουν τι θα συμβεί αν χρειαστεί το κράτος να τις καλύψει. Για παράδειγμα, οι κρατικές εγγυήσεις που δεν έχουν αποπληρωθεί ανέρχονται σε περίπου 3,3 δισ. ευρώ, αλλά μέρος αυτών δεν περιλαμβάνεται στις υποχρεώσεις γιατί πρόκειται για δάνεια μεταξύ φορέων του κράτους. Αντίθετα, 2 δισ. ευρώ από εγγυήσεις που έχουν δοθεί μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας προστίθενται στις πιθανές υποχρεώσεις.
Τέλος, οι υποχρεώσεις που σχετίζονται με ΣΔΙΤ καταγράφονται με βάση την παρούσα αξία τους, δηλαδή το σημερινό τους κόστος, και όχι το συνολικό ποσό που θα δαπανηθεί στο μέλλον. Αυτό δείχνει τη δυνητική επίπτωση που μπορεί να έχουν στο δημόσιο χρέος, αν οι υποχρεώσεις αυτές γίνουν πραγματικές δαπάνες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής:
Κάτωθι των περισσοτέρων κειμένων του διαδικτυακού τόπου παρέχεται η δυνατότητα υποβολής σχολίων από τους χρήστες/ επισκέπτες. Η δυνατότητα αυτή είναι καταρχήν ελεύθερη. Ωστόσο, η συντακτική ομάδα δύναται να προβεί άμεσα και χωρίς καμία προηγούμενη ειδοποίηση ή αιτιολόγηση, στη διαγραφή οιουδήποτε σχολίου κρίνει ότι είναι εκτός του δεοντολογικού πλαισίου, των στόχων και των υπηρεσιών του διαδικτυακού τόπου, ειδικά δε εάν αυτό είναι υβριστικό, ειρωνικό, έχει στόχο να προσβάλλει τρίτο πρόσωπο ή την ιστοσελίδα.
Σε καμία περίπτωση ο διαχειριστής του διαδικτυακού τόπου δεν υιοθετεί, ενστερνίζεται, αποδέχεται ή εγγυάται την αλήθεια των προσωπικών σκέψεων, αντιλήψεων και πληροφοριών, οι οποίες εκφράζονται από τους επισκέπτες/χρήστες της ιστοσελίδας.
Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης.
Η συντακτική ομάδα του Aridaia365