Τέλος στα παλιά ΙΧ που δεν έχουν περάσει έλεγχο
Από το 2026, η πώληση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλάζει ριζικά. Σύμφωνα με νέα ευρωπαϊκή ρύθμιση, κάθε όχημα που πωλείται – είτε εντός χώρας είτε προς εξαγωγή – θα πρέπει να συνοδεύεται υποχρεωτικά από τεχνικό έλεγχο ή έκθεση ανεξάρτητου εμπειρογνώμονα, ώστε να αποδεικνύεται ότι δεν πρόκειται για «οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωής».
Χωρίς τεχνικό πιστοποιητικό, ούτε πώληση ούτε εξαγωγή
Το μέτρο αυτό, που εντάσσεται στη νέα ευρωπαϊκή Οδηγία για τα Οχήματα Τέλους Ζωής, στοχεύει στην καταπολέμηση των παράνομων εξαγωγών, την ενίσχυση της ανακύκλωσης υλικών και την ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευθύνης των κατασκευαστών. Οι αρχές ταξινόμησης και τα τελωνεία δεν θα επιτρέπουν καμία συναλλαγή χωρίς τον απαιτούμενο έγγραφο έλεγχο.
Πότε θεωρείται ένα όχημα “άχρηστο”;
Ως «όχημα τέλους ζωής» ορίζεται αυτό που:
Έχει σημαντικές και μη επισκευάσιμες ζημιές (π.χ. στο πλαίσιο ή στα φρένα),
Έχει σβησμένο αριθμό πλαισίου,
Έχει εγκαταλειφθεί για πάνω από 2 χρόνια χωρίς ΚΤΕΟ,
Έχει ήδη λάβει πιστοποιητικό ανακύκλωσης – οπότε απαγορεύεται η μεταπώληση.
Η ρύθμιση ισχύει αρχικά για Ι.Χ. και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, ενώ αργότερα αναμένεται να επεκταθεί και σε φορτηγά, λεωφορεία, μοτοσυκλέτες και εξειδικευμένα οχήματα.
Νέοι κανόνες, νέες υποχρεώσεις
Για εμπόρους και πλατφόρμες, η νέα νομοθεσία επιβάλλει και διετή υποχρέωση διατήρησης των σχετικών πιστοποιητικών, ώστε να διασφαλίζεται πλήρης ιχνηλασιμότητα.
Παράλληλα, προωθούνται:
Υποχρεωτική αποσυναρμολόγηση κρίσιμων εξαρτημάτων (π.χ. airbag, μπαταρίες, ηλεκτρονικοί εγκέφαλοι) πριν την ανακύκλωση,
Ψηφιακός φάκελος οχήματος, που θα καταγράφει όλη την «ιστορία» του,
Υποχρεωτική χρήση ανακυκλωμένων υλικών: έως 25% πλαστικά σε νέα αυτοκίνητα μέσα σε 10 χρόνια,
Επέκταση της ευθύνης κατασκευαστών, ακόμη και σε εγκαταλελειμμένες ή μη εμπορικές μάρκες.
Αντιδράσεις και ενστάσεις
Οι αντιδράσεις δεν λείπουν, ειδικά στη Γερμανία. Ο υπουργός Μεταφορών της Βαυαρίας, Κρίστιαν Μπερνράιτερ, χαρακτήρισε την απαίτηση για τεχνικό πιστοποιητικό «άσκοπη γραφειοκρατία χωρίς προστιθέμενη αξία», ενώ εξέφρασε ανησυχία για το κόστος και την επίπτωση στα δικαιώματα ιδιοκτησίας.
Αντίθετα, ο TÜV και ενώσεις ανακύκλωσης χαιρετίζουν τη μεταρρύθμιση ως ένα ισχυρό βήμα υπέρ της διαφάνειας και της κυκλικής οικονομίας.
Πηγή: newsauto.gr
Ο υπουργός μεταφορών της Βαυαρίας,μια χαρά τα είπε.Επειδή τίποτα δε λειτουργεί,βάζουν πρόσθετα πράγματα ,αυξάνοντας το κόστος και τη γραφειοκρατία.Αν λειτουργούσαν σωστά τα ΚΤΕΟ,αν τα έλεγχαν τα μεταφορών,αν ήθελε ο αντιπεριφερειάρχης να κάνει τη δουλειά του και όχι να κυνηγάει την επανεκλογή του ,τότε δε θα χρειαζόταν πιστοποιητικά.
ΑπάντησηΔιαγραφή