Από το 2026 αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των τεκμηρίων διαβίωσης για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 προκαλώντας νέες τάσεις στην αγορά του αυτοκινήτου.
Το τεκμήριο δεν θα καθορίζεται πλέον από τα κυβικά του αυτοκινήτου, αλλά από τις εκπομπές CO2, σε ευθυγράμμιση με τον τρόπο που ήδη καθορίζονται τα τέλη κυκλοφορίας.
Η μετάβαση σε κριτήριο εκπομπών εισάγει κλιμακωτή χρέωση ανά γραμμάριο CO2, με τέσσερις ζώνες που καλύπτουν χαμηλές έως υψηλές εκπομπές. Όσο χαμηλότερες είναι οι εκπομπές, τόσο μικρότερο το τεκμήριο. Έτσι, νεότερα ή αποδοτικότερα μοντέλα ενδέχεται να δουν ουσιαστική μείωση στη λεγόμενη αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης του ιδιοκτήτη τους, σε σχέση με το ισχύον σύστημα που τιμωρεί εξίσου οχήματα με ίδιους κυβισμούς αλλά πολύ διαφορετικές επιδόσεις ρύπων.
Ποιους αφορά
Η ρύθμιση πιάνει κυρίως οχήματα που είναι άνω της δεκαετίας σε ηλικία, αλλά και πιο φρέσκιες ταξινομήσεις, όπου οι προδιαγραφές ρύπων είναι συνήθως χαμηλότερες. Παράλληλα, τα παλαιότερα αυτοκίνητα με υψηλές εκπομπές παραμένουν εκτεθειμένα σε μεγαλύτερες επιβαρύνσεις, ακόμη κι αν έχουν μικρό κυβισμό.
Για τα υβριδικά, η κλίμακα εκπομπών λειτουργεί ευνοϊκά λόγω της χαμηλότερης κατανάλωσης και των περιορισμένων ρύπων, γεγονός που συμπιέζει αισθητά το τεκμήριο. Στα αμιγώς ηλεκτρικά, διατηρείται μηδενικό τεκμήριο για οχήματα με τιμή έως 50.000 ευρώ, ενώ για ακριβότερα μοντέλα το τεκμήριο περιορίζεται σε σημαντικά χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με σήμερα. Το σχήμα αυτό κλειδώνει ένα προβάδισμα κόστους χρήσης για την ηλεκτροκίνηση, χωρίς όμως να αφήνει εκτός τις μεσαίες κατηγορίες.
Η αλλαγή επηρεάζει την ζήτηση καθώς μοντέλα με επαρκή ισχύ αλλά καλύτερη ενεργειακή απόδοση καθίστανται φορολογικά πιο ελκυστικά, ενώ ορισμένες κατηγορίες που επιβαρύνονταν από το παλιό σύστημα ενδέχεται να ανακτήσουν ξανά μερίδιο στην αγορά.
Η σύνδεση τεκμηρίων με CO2 θεωρείται πιο δίκαιη και πιο κοντά στις ευρωπαϊκές πρακτικές.
Ωστόσο, όσοι σχεδιάζουν αγορά ή αντικατάσταση οχήματος θα πρέπει να κοιτάζουν πλέον προσεκτικά τα επίσημα γραμμάρια CO2 του μοντέλου που τους ενδιαφέρει και όχι μόνο τα κυβικά. Η τρέχουσα τιμή πώλησης, η ύπαρξη υβριδικής τεχνολογίας και το αν η έκδοση εμπίπτει στο όριο για μηδενικό ή μειωμένο τεκμήριο στην ηλεκτροκίνηση, θα καθορίζουν το πραγματικό ετήσιο κόστος χρήσης πολύ περισσότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής:
Κάτωθι των περισσοτέρων κειμένων του διαδικτυακού τόπου παρέχεται η δυνατότητα υποβολής σχολίων από τους χρήστες/ επισκέπτες. Η δυνατότητα αυτή είναι καταρχήν ελεύθερη. Ωστόσο, η συντακτική ομάδα δύναται να προβεί άμεσα και χωρίς καμία προηγούμενη ειδοποίηση ή αιτιολόγηση, στη διαγραφή οιουδήποτε σχολίου κρίνει ότι είναι εκτός του δεοντολογικού πλαισίου, των στόχων και των υπηρεσιών του διαδικτυακού τόπου, ειδικά δε εάν αυτό είναι υβριστικό, ειρωνικό, έχει στόχο να προσβάλλει τρίτο πρόσωπο ή την ιστοσελίδα.
Σε καμία περίπτωση ο διαχειριστής του διαδικτυακού τόπου δεν υιοθετεί, ενστερνίζεται, αποδέχεται ή εγγυάται την αλήθεια των προσωπικών σκέψεων, αντιλήψεων και πληροφοριών, οι οποίες εκφράζονται από τους επισκέπτες/χρήστες της ιστοσελίδας.
Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης.
Η συντακτική ομάδα του Aridaia365