Τρίτη, 22 Δεκεμβρίου 2020

'Εκπρόσωπος Μητρόπολης Έδεσσας: Ιός σημαίνει και δηλητήριο - Φάνηκε ο πόλεμος κατά της Εκκλησίας

Συνέντευξη στον Μάνο Χατζηγιάννη και το pentapostagma.gr

Μητρόπολη Εδέσσης δια του εκπροσώπου της σχολιάζει την απόφαση της Ιεράς Συνόδου για τις ανοιχτές Εκκλησιές των εορτών και προσφέρει στους αναγνώστες του ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ την ειδική ευχή κατά της πανδημίας που συνέταξε ο Μητροπολίτης Ιωήλ.    


Συνέντευξη στον Μάνο Χατζηγιάννη και το pentapostagma.gr


“Η επιδημία του ιού έδωσε αφορμή και για την εκδήλωση «ιοβόλων» απόψεων κατά της Εκκλησίας και ιδιαίτερα κατά των μυστηρίων της” ανέφερε στην αποκλειστική του συνέντευξη στο ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ, λίγες ημέρες πριν από τα φετινά αλλόκοτα Χριστούγεννα, ο εκπρόσωπος τύπου της Μητροπόλεως Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας, Πρωτοπρ. Ελευθέριος Χαραλαμπίδης (δρ.Θ)


Ο π. Ελευθέριος με αφορμή και τον πρόσφατο συμβιβασμό Ιεράς Συνόδου-Κυβέρνησης για το άνοιγμα των εκκλησιών σημειώνει πως “η Εκκλησία, εκτός βέβαια από τις περιπτώσεις παρεκτροπών σε δογματικά και κανονικά ζητήματα, επιλέγει την μέση οδό και σε αυτό φαίνεται ότι στοχεύει η πρόσφατη απόφαση της Ιεράς Συνόδου. Επιπλέον, όπως αναφέρει και στην σχετική της Εγκύκλιο η ίδια η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, δεν ισχυρίζεται «ότι επιλύεται το ζήτημα του εκκλησιασμού των πιστών»”.


Σημειώνει πως η πανδημία έγινε η αιτία να αποκαλυφθούν «πολλών καρδιών διαλογισμοί». Θυμίζει πως ο Μητροπολίτης Εδέσσης κ. Ιωήλ δημοσίευσε “ειδική ευχή δια της οποίας μπορεί ένας ιερέας να δεηθεί στον Θεό για την εξάλειψη αυτής της μάστιγος” και συμπληρώνει ότι “σύμφωνα με τον Σεβασμιώτατο και οι λαϊκοί μπορούν να την αξιοποιούν ως προσευχή” .


Τέλος για τον εορτασμό των Χριστουγέννων τονίζει πως “καμία δύναμη δεν μπορεί να μας εμποδίσει από αυτόν τον δρόμο συνάντησης με τον Θεό. Κανένας εγκλεισμός, κανένα μέτρο, καμία κακουχία, κανένας κίνδυνος”


Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:


-Ο περιβόητος κορονοϊός χτύπησε και τα υψηλά κλιμάκια της Ιεραρχίας. Ο Μητροπολίτης σας κ. Ιωήλ δόξα τω Θεώ είναι υγιής όπως ανακοίνωσε σε πρόσφατη επιστολή του. Την ίδια στιγμή ο λαός δοκιμάζεται... Είναι αυτή η μεγαλύτερη δοκιμασία για την σύγχρονη Εκκλησία;


Εφόσον η Εκκλησία είναι σώμα θεανθρώπινο, όταν το ανθρώπινο μέρος πάσχει, πάσχει και η Εκκλησία. Και όπως φαίνεται εκ των πραγμάτων πλέον, ολόκληρη η ανθρωπότητα αντιμετωπίζει μία πληγή Μωσαϊκών ή και Αποκαλυπτικών διαστάσεων. Επιπλέον, η δοκιμασία δεν είναι μόνον σωματικής φύσεως. Επειδή, όπως σε κάθε δύσκολη περίσταση, προκύπτουν προβληματισμοί, διλήμματα και πειρασμοί πνευματικής φύσεως. Έξωθεν αλλά και εσωτερικοί. Δηλαδή, άλλοι που δεν πιστεύουν στον Χριστό, βρίσκουν την ευκαιρία να πολεμήσουν την Εκκλησία και άλλοι που ανήκουν σε Αυτήν, ασκούν έντονη κριτική και συχνά πολεμική κατά των ποιμένων κυρίως της Εκκλησίας.


-Στην πρώτη καραντίνα δεν κάναμε Πάσχα.. Με τα μέτρα που ανακοινώθηκαν θα κάνουμε τουλάχιστον αλλόκοτα Χριστούγεννα και Θεοφάνεια. Την ίδια στιγμή στους κόλπους της Ιεραρχίας επικρατεί διχογνωμία. Άλλοι Δεσπότες διαμηνύουν πως θα ανοίξουν κανονικά τους ναούς για το ποίμνιο, άλλοι στοιχίζονται απόλυτα με τα κυβερνητικά μέτρα. Η Μητρόπολη Εδέσσης τι θέση λαμβάνει σε όλα αυτά και πως κρίνετε την απόφαση της Ιεράς Συνόδου;


Η αλήθεια είναι, ότι είναι τέτοια η δομή του Συνοδικού συστήματος, βάσει του οποίου διοικείται η Εκκλησία της Ελλάδος, που επιτρέπει την εκδήλωση διαφορετικών απόψεων και συχνά διαφορετικών μεθόδων αντιμετώπισης των καταστάσεων από Μητρόπολη σε Μητρόπολη. Και αυτό δεν είναι αρνητικό. Συνήθως η Εκκλησία, εκτός βέβαια από τις περιπτώσεις παρεκτροπών σε δογματικά και κανονικά ζητήματα, επιλέγει την μέση οδό και σε αυτό φαίνεται ότι στοχεύει η πρόσφατη απόφαση της Ιεράς Συνόδου. Επιπλέον, όπως αναφέρει και στην σχετική της Εγκύκλιο (3032/15.12.2020) η ίδια η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, δεν ισχυρίζεται «ότι επιλύεται το ζήτημα του εκκλησιασμού των πιστών».


-Με αφορμή τους άδειους ναούς, τις αρνητικές κριτικές, ακόμη και την χολή μερικών για την Θεία Κοινωνία, θεωρείτε πως η Εκκλησία δέχεται κάποιου είδους υπόγειο πόλεμο;


Όπως προαναφέρθηκε, η επιδημία του ιού έδωσε αφορμή και για την εκδήλωση «ιοβόλων» απόψεων κατά της Εκκλησίας και ιδιαίτερα των κατά των μυστηρίων της . Η λέξη ιός έχει δύο σημασίες στην γλώσσα μας: σημαίνει βέλος ή δηλητήριο. Έγινε επίσης αιτία να αποκαλυφθούν «πολλών καρδιών διαλογισμοί». Πολλοί εξέθεσαν την πραγματική τους γνώμη απέναντι στην πίστη και την Εκκλησία. Άλλοι «εις πτώσιν» και άλλοι «εις ανάστασιν», για να θυμηθούμε τα λόγια του δικαίου Συμεών του Θεοδόχου με τα οποία υπογράμμισε τις συνέπειες της ενανθρωπήσεως του Υιού και Λόγου του Θεού. Και φανερός πόλεμος φάνηκε, κυρίως από μερίδα των μέσων μαζικής ενημέρωσης και τον υπόγειο δεν μπορούμε να αποκλείσουμε. Αλλά πρέπει εδώ να σημειώσουμε, ότι φανερώθηκαν -ως άλλοι κρυφοί μαθητές του Χριστού κατά την περίοδο του Πάθους- ορισμένες προσωπικότητες είτε της επιστήμης είτε άλλων τομέων, που ομολόγησαν ευθαρσώς εν μέσω αυτής της πολεμικής την πίστη τους και την πεποίθησή τους στο θαύμα του μυστηρίου των μυστηρίων, δηλαδή της Θείας Ευχαριστίας. Και αυτό σημαίνει πολλά για την πραγματική δύναμη της Εκκλησίας, που βρίσκεται βαθιά μέσα στις καρδιές των ανθρώπων και εν τέλει υπερισχύει.


-Ο Μητροπολίτης Ιωήλ συνέταξε πρόσφατα ευχή για την πανδημία του κορονοϊού. Ποια είναι αυτή και πως πρέπει να διαβάζεται; Μπορούν οι πιστοί να την διαβάζουν μόνοι στο σπίτι;


Πράγματι ο Σεβασμιώτατος, που έχει συγγράψει εκατοντάδες ιερές ακολουθίες αγίων της Εκκλησίας και πολυάριθμα άλλα υμνογραφικά έργα και ευχές με την έγκριση της Εκκλησίας, δημοσίευσε ήδη από την αρχή της πανδημίας ειδική ευχή δια της οποίας μπορεί ένας ιερέας να δεηθεί στον Θεό για την εξάλειψη αυτής της μάστιγος. Όμως σύμφωνα με τον Σεβασμιώτατο και οι λαϊκοί μπορούν να την αξιοποιούν ως προσευχή (π.χ. όπως τις ευχές του Αποδείπνου). Άλλωστε το περιεχόμενό της δεν έχει στοιχεία που προϋποθέτουν την ιδιότητα της ιερωσύνης για την χρησιμοποίησή της, όπως άλλες ευχές (π.χ. την φράση «ευλόγησον» κ.λπ.). Την παραθέτουμε παρακάτω. 


-Ποια είναι η συμβουλή σας στους πιστούς για πνευματική πορεία μέχρι τα Χριστούγεννα;


Ας ετοιμαστούμε για τα Χριστούγεννα έχοντας στο επίκεντρο τον Χριστό. Γι᾿ Αυτόν εορτάζουμε και μαζί με Αυτόν έχει νόημα να εορτάσουμε. Για να συμβεί αυτό πρέπει να εφαρμόσουμε τον λόγο του. Να εφαρμόσουμε τις εντολές του, οι οποίες συνοψίζονται σε δύο: στην αγάπη προς τον Θεό και την αγάπη προς τον συνάνθρωπο. Ο Ίδιος ο δι᾿ ημάς Σαρκωθείς εξηγεί και υπόσχεται: «ὁ ἔχων τὰς ἐντολάς μου καὶ τηρῶν αὐτάς, ἐκεῖνός ἐστιν ὁ ἀγαπῶν με· ὁ δὲ ἀγαπῶν με ἀγαπηθήσεται ὑπὸ τοῦ πατρός μου, καὶ ἐγὼ ἀγαπήσω αὐτὸν καὶ ἐμφανίσω αὐτῷ ἐμαυτόν.» (Ἰω. 14, 21)


Δηλαδή: Εκείνος που κρατάει τις εντολές μου και τις εκτελεί, αυτός με αγαπάει· κι αυτός που με αγαπάει θ’ αγαπηθεί από τον Πατέρα μου, κι εγώ θα τον αγαπήσω και θα του φανερώσω τον εαυτό μου. Καμία δύναμη δεν μπορεί να μας εμποδίσει από αυτόν τον δρόμο συνάντησης με τον Θεό. Κανένας εγκλεισμός, κανένα μέτρο, καμία κακουχία, κανένας κίνδυνος. Απόδειξη είναι όλοι οι άγιοι που είτε στις ερημιές, είτε στις φυλακές, είτε με στερήσεις και διώξεις όχι μόνον δεν πτοήθηκαν, αλλά αξιοποίησαν τις αντικειμενικές δυσκολίες για να εκφράσουν αυτή την αγάπη και να Τον συναντήσουν. Και εμείς λοιπόν, αυτόν τον Χριστοδίδακτο και αγιοβάδιστο δρόμο ας ακολουθήσουμε.


Καλά Χριστούγεννα!


ΕΥΧΗ ΔΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΩΝΟΪΟΝ


Ποίημα Μητροπολίτου Ἐδέσσης ΙΩΗΛ


Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ὁ ἀρχίατρος τῶν ψυχῶν καὶ τῶν σωμάτων, ὁ δι᾽ ἡμᾶς ἐνανθρωπήσας, ἵνα ἰάσῃς τὸ μέγα τραῦμα τὸν ἄνθρωπον, ὁ μὴ καταφρονήσας τοὺς ἀνιάτως νοσήσαντας δέκα λεπρούς, ἀλλὰ τῇ σωστικῇ χάριτί σου καθαρίσας αὐτούς, ὁ διελθὼν ὡς Θεάνθρωπος τὰς ἡμέρας τῆς ἐπὶ γῆς παρουσίας σου εὐεργετῶν καὶ ἰώμενος πάντας τοὺς ἀρρωστοῦντας καὶ κακῶς ἔχοντας, ὁ εὐεργετήσας καὶ ἀποκαταστήσας ὑγιαίνοντας, παραλυτικούς, τυφλούς, βαρέως ἡμαρτηκότας, δαιμονιῶντας καὶ ἐμπαθεῖς κατ᾽ ἄμφω, ἤγουν ἐν τῇ σαρκὶ καὶ τῷ νοΐ, πρόσδεξαι εὐμενῶς τὴν δέησιν ἡμῶν καὶ φυγάδευσον τῇ δυνάμει σου, τὸν φονευτὴν ἰὸν τὸν σχῆμα κορώνας φέροντα, καὶ προκαλοῦντα φοβίας ἢ καὶ θάνατον εἰς ἀσθενεῖς καὶ ἀναξιοπαθοῦντας.


Καὶ εἰ μὲν διὰ τὰς πολλὰς ἁμαρτίας ἡμῶν, ἐπέτρεψας τὸν πειρασμὸν τοῦτον, ἱκετεύομέν σοι ὡς ἐλεῆμον, ἵνα ἄρῃς αὐτὸν ἀφ' ἡμῶν καὶ ἀπὸ πάσης τῆς οἰκουμένης.

 

Εἰ δὲ διὰ δοκιμασίαν τῆς πίστεως ᾠκονόμησας, τὴν ἐπικράτησιν αὐτοῦ, παῦσον τὸν τάραχον τῶν ἀσθενῶν ἀπὸ τῆς ἐπιδημίας αὐτοῦ.


Εἰ δὲ ὑπὸ τῆς κακουργίας τοῦ ἀντικειμένου ἢ καὶ ἀμελείας τῶν ἐπιπολαίων ἀνθρώπων οὗτος διεδόθη, θραῦσον τὴν ἰσχὺν αὐτοῦ ὡς Θεὸς παντοδύναμος.


Φύλαξον τὴν νεότητα, καὶ περιφρούρησον τοὺς ἀσθενήσαντας, καὶ τοὺς ἐν γήρατι ὄντας ἐκ τοῦ ἐπαράτου ἰοῦ θεράπευσον, καὶ πάντας ἀπάλλαξον ἐκ τῆς συνοχῆς τῆς καρδίας, καὶ ἀντὶ ταύτης δώρησαι ἡμῖν, ὑγιείαν ἄνεσιν καὶ πλατισμόν, πρεσβείαις τῆς Κυρίας Θεοτόκου καὶ πάντων σου τῶν ἁγίων. Ἀμήν.


Πηγή: pentapostagma.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής:

Κάτωθι των περισσοτέρων κειμένων του διαδικτυακού τόπου παρέχεται η δυνατότητα υποβολής σχολίων από τους χρήστες/ επισκέπτες. Η δυνατότητα αυτή είναι καταρχήν ελεύθερη. Ωστόσο, η συντακτική ομάδα δύναται να προβεί άμεσα και χωρίς καμία προηγούμενη ειδοποίηση ή αιτιολόγηση, στη διαγραφή οιουδήποτε σχολίου κρίνει ότι είναι εκτός του δεοντολογικού πλαισίου, των στόχων και των υπηρεσιών του διαδικτυακού τόπου, ειδικά δε εάν αυτό είναι υβριστικό, ειρωνικό, έχει στόχο να προσβάλλει τρίτο πρόσωπο ή την ιστοσελίδα.

Σε καμία περίπτωση ο διαχειριστής του διαδικτυακού τόπου δεν υιοθετεί, ενστερνίζεται, αποδέχεται ή εγγυάται την αλήθεια των προσωπικών σκέψεων, αντιλήψεων και πληροφοριών, οι οποίες εκφράζονται από τους επισκέπτες/χρήστες της ιστοσελίδας.

Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης.

Η συντακτική ομάδα του Aridaia365